måndag 6 februari 2012

Het afrikansk kycklinggryta :)

Jag fortsätter att rota bland mina gamla matpärmar för att hitta olika smaskiga recept som jag kan anpassa till mitt sätt att äta, dvs utan onödiga kollisar, stärkelse och socker! Här är ett till sådant recept där jag behövde ta bort bara en ingrediens: vindruvor. Om Du känner att Du kan klara av den lilla mängden socker och kolhydrater från vindruvorna kan Du absolut ha dem i rätten! :)


Här är recept på Het afrikansk kycklinggryta:
Du behöver:
500g kycklingfilé i bitar
100 g finhackad gullök
2 vitlöksklyftor, pressade
smör eller kokosfett till stekning
3-4 stjälkar selleri
1 zuchinni
1 finhackad chilifrukt (jag tog torkade chiliflingor)
1 tsk curry
1 tsk ingefära (torkad)
2 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk
2 tsk riven limeskal (jag droppade över koncentrerad limesaft istället)
0,5 dl hackade och rostade hasselnötter
Så här gör Du:
1. Skär selleri och zuchinni i tunna skivor. Stek grönsakerna i omgångar i kokosfett/smör tills de fått en fin gyllenebrun stekyta. Lägg grönsakerna åt sidan.
2. Stek kyckling, gullök och vitlök i smör/kokosfett. Tillsätt kokosmjölk, tomatpuré, kryddor och rör om. Låt kycklingen koka i 5-10 minuter eller tills den är färdig.
3. Rör ner grönsakerna, droppa över limesaften och låt grytan puttra 2-3 minuter.
4. Strö över grovhackade och rostade hasselnötter.


1 kommentar: