onsdag 21 mars 2012

Ostgratinerade tortilla-wraps fyllda med tacofärs, LCHF :)

Jag har hittat ett recept på tortillabröd som faktiskt liknar det "riktiga" mjöl-tortillabrödet. Ursprungliga receptet hittar Du här.
Jag valde att göra fyllda wraps och gratinera dem i ugnen. Det blev jättegott! 


Här är receptet på Ostgratinerade tortilla-wraps med tacofärs:
Du behöver:
Till tortillabröd:
4 ägg
1 dl creme fraiche
0.75 dl mandelmjöl
0.5 dl fiberhusk
Till fyllningen:
stekt köttfärs kryddad med tacokrydda
Till äggstaning:
0,5 dl majonnäs
2 ägg
salt
peppar
ost till gratinering
Gör så här:
1. Börja med tortilla bröd: Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggen poröst. Tillsätt creme fraiche, mandelmjöl och fiberhusk. Vispa ihop. Låt svälla i ca 10 minuter.
2. Dela degen i 2 delar. Lägg degen på ett oljat bakplåtspapper. Lägg ett oljat bakplåtspapper över och kavla ut degen tunt.
3. Grädda med papper på i ugnen 150 grader, ca 8-10 minuter.
4. Gör samma sak med andra degdelen.
5. Skär färdiga tortilla-arkar i rektangulära bitar, som tortilla-bröd.
6. Stek köttfärsen med tacokrydda.
7. "Rulla in" färsen i tortillabröd och lägg rullarna tätt i en ugnsäker form.
8. Vispa ägg och majonnäs till äggstaningen. Riv ost till gratinering.
9. Häll äggstaningen över rullarna och strö osten.
10. Gratinera 225 grader i ca 10-15 minuter, kör på grilleffekt, 250 grader, sista 5 minuter.



Det här tortillabrödet ska jag göra till Tacomiddag nån gång, kanske nu på fredag... :)

8 kommentarer:

  1. Kanske jag måste avstå det...
    Varit på invigning av ny affär med snittar och champagne...det vill jag inte avstå från alls:).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mandelmjölstunnbrödet gör jag så här: 1 dl mandelmjöl, 1 ägg, en klick smör å lite salt. Smält smöret i en liten skål i mikron. Blanda i mjölet å ägget å rör ordentligt. Salta lite. Häll smeten på en assiett å "baka" i mikron i ca 2 min beroende på effekten på mikron. Låt svalna å dela sen i två halvmånar å fyll med goda pålägg!:)

    SvaraRadera
  3. kanske dett kan passa som tunnbröd även till 4,5 åring ;) känns det hållbart? lr trillar det isär?

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott ut! Det där vill jag testa, ksk blir fredagsmiddag!

    SvaraRadera
  5. Visst är timjan gott! Älskar de flesta örtkryddor.
    Detta såg gott ut !!
    Ha en härlig fredag!
    = )

    SvaraRadera
  6. Tex mex är ju alltid gott och passar bra till fredagsmyset! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Tortilla-bröden såg fina ut. De måste vi testa nästa gång vi har texmex.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Det måste vi bara testa! Ser gott ut och jag tror med säkerhet att tonårskillarna kommer att gilla detta.

    Kramizar!

    SvaraRadera