söndag 13 maj 2012

Wrap med kyckling- och currymajonnäs med näst intill 0g kollisar :)

Tänk dig en smaskig måltid med nästan inga kolhydrater! Ja, som om jag gjort dig förvånad! ;) Du kan ju det och vet att man kan fixa en sådan lunch, middag eller kvällsmat! :)
Hos Fröken Nilsson har jag hittat ett mycket bra och enkelt recept på wraps/pannkakor! När du går ännu mer ner i inlägget ser du recept på currymajonnäs, och fyllning till wraps! :)


Här är receptet på Mjölkfria wraps/pannkakor:
Du behöver:
till ca 6 st:
6 ägg
6 msk vatten
3 tsk fiberhusk
1 msk rapsolja
salt efter smak
Så här gör Du:
1. Vispa ägg, salt, rapsolja och vatten. Tillsätt fiberhusk lite i taget under vispning, då blir det inga klumpar. Låt smeten svälla några minuter.
2. Olja in stekpanna bara första gången innan du börjar steka. Stek tunna wraps/pannkakor på medelvärme.


Den här fina stekpannan speciellt för pannkakor köpte jag igår och genast provade steka pannkakor! Det gick utmärkt! Pannkokarna/wraps gick jättebra att vända! :)



Här är recept på Currymajonnäs:
Du behöver:
2 ägg
1 tsk osötad senap
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk salt
4,5 dl rapsolja (denna gång tog jag kallpressad med pikant nötig smak)
2 tsk curry
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk hackad persilja
Så här gör Du:
1. Se till att alla ingredienser är rumsvarma.
2. Lägg ägg, olja, senap, vitvinsvinäger och salt i en mixerbägare. Sänk mixerstaven till botten och dra den sakta mot ytan. Mixa till en tjock konsistens.
3. Blanda i majonnäsen curry, pressad vitlök och persilja.


Här är recpetet på Kyckling- och currymajonnäs röra/fyllning till wraps:
Du behöver:
400-500 g kycklingfärs
1 paket tärnad bacon
salt, peppar
fryst hackad chili (från Findus) efter smak
smör/kokosfett till stekning
2 -2,5 dl currymajonnäs
babyspenat
Så här gör Du:
1. Stek kycklingfärs i smör/kokosfett. Krydda. I annan stekpanna stek bacon tills det blir knaperstekt. Blanda färsen och baconet ihop.
2. Riv babyspenat i små bitar och blanda i färssmeten. Tillsätt majonnäs.


Fyll pannkakor/wraps med röran:



Du kan också vira varje wrap i plastfolje för att kunna förvara de i kylskåp! :)
Har du nån favorit fyllning? :)

27 kommentarer:

  1. Men va GOTT Lana!!! Det ska provas snarast! Wraps är smidigt, man kan göra en laddning med pannkakor å sen kan man ha dem i flera dar å fylla dem med vad man vill!:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är så goda! jag sitter och bara tänker på dem och väntar på lunchdags! ;)

      Radera
  2. Favoriten till fyllning varierar ;) tycker bara att det är toppen-smidigt o få till ngt av lite rester!!
    mina arbetskamrater kollar numer med nyfikenhet/spänning vad jag fixat till i "dagens wrap"

    Ha en fin dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen smidigt! tack än en gång för bra recept! :)

      Radera
    2. Så lite så ;)
      Kul att du ger så många bra tips om mjölkfritt/mejerifritt!!
      Muffinsen blir säkert lika bra m vatten ist för gräddes

      Radera
  3. Wraps är smidigt!! Funderar på om man ska göra "storkok" och frysa in inför utflykter under sommaren!?
    Din kyckling-currymajo ser härlig ut .. älskar curry !!

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju bra idé! Det ska jag göra! :)

      Radera
  4. Det låter gott. Själv har jag tappat geisten för lchf. Är inne i en svacka... Trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får geisten tillbaka! :) För mig går det inte ta några avsteg, för då är jag tillbaka i träsket med sockerberoende och magont... :(

      Radera
  5. Åh så gott! Måste testa, men jag tål inte curry, kan kanske göra en citronmajjo!
    Vilken kanon panna! Vart har du köpt den?
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det var otroligt gott! Du kan ju göra tex örtmajonnäs... eller tillsätta basilika... eller som du säger med citron! :)
      Jag köpte stekpanna på Cervera. :)

      Radera
  6. WOw, de där ser galet gott ut. JAg måste testa currymajonäsen genast :D
    Tack för tipset :D Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Currymajonnäs är så gott och användas till det mesta! :)

      Radera
  7. Mums, kyckling och curry passar ju så bra ihop.

    SvaraRadera
  8. Så fina pannkakorna ser ut. Är de goda som de är för sig?
    Hoppas allt är bra med dig fina Lana!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Jag tyckte de var jättegoda! Och för mig smakade de ändå inte så mycket ägg... Prova! :)

      Radera
  9. Mums och tack för receptet den skall jag göra i helgen ♥

    kram CC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer inte att ångra dig! De var sååå goda! och så kan man göra alla möjliga fyllningar! :)

      Radera
  10. Jag kan lägga ut receptet sen och hur jag gör dem :D
    Ha en toppen dag!kram

    SvaraRadera
  11. Ja, vad kul! Då väntar jag på receptet! :)

    SvaraRadera
  12. Nu har jag lagt ut de. LÄtt och mycket smidigt är de. Hoppas de går bra att göra dem :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Receptet sparas på en gång! :)

      Radera
  13. Smaskigt. Wraps är ju så gott. Jag har också en pannkaksstekpanna, de är så mycket bättre. Har du induktionshäll?
    Kram till dig
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret är försenat... ;) Nej, jag har inte det... men vill så gärna! har du det?
      Kram

      Radera
  14. Nu har jag gjort gjort detta och det var sååååå gott. Wrapen va lite äggig men det gjorde inget. Currymajonäsen var gudomlig och röran blev bara så god. Tack
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, vad glad jag blir! Kul att du tyckte om det! :)
      Kram

      Radera