onsdag 18 juli 2012

Blomkål- och gurksallad, gott tillbehör till grillat :)

Jag har en gång bloggat om den här salladen, men vill göra det en gång till, eftersom den är sååååå god! Kanonbra tillbehör till grillat! :)


Här är recept på Blomkål- och gurksallad:

Du behöver:
blomkål (ca 200-300 g)
1 halv lagom stor gurka
ca 0.5 dl sesamfrön
risvinsvinäger (prova Dig fram hur mycket syra Du vill ha i salladen)
limesaft
salt
svartpeppar
Så här gör Du:
1. Skär tunt blomkål och gurka. Jag använde mig av en s.k. mandolin, men man kan säkert göra det med osthyveln eller kniv. 
2. Tillsätt limesaft, risvinsvinäger och kryddor.
3. Rosta sesamfrön i en torr stekpanna. Blanda i frön i salladen.



Risvinsvinäger är ett mycket bra att använda i t ex sallad, den innehåller bara 1,4 g kollisar per 100g!


9 kommentarer:

  1. Har aldrig använt risvinsvinäger....kanske dax ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Den är jättegod i smaken! :)

      Radera
  2. Håller med dig, PF är så underbart :D
    tack för tipset! Jag har aldrig använt mig av risvinsvinäger tidigare så de kanske jag få köpa hem nu :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Jag kommer nog alltid att köra PF! :) Passar mig perfekt! :)

      Radera
  3. Blev bjuden på en liknande sallad hos en kompis för ett tag sedan, mycket god! Risvinsvinäger har jag hemma, men har bara använt det till sushi, får utöka användningsområdet nu :) Tack för tipset! Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  4. Så var det hemma hos innan... risvinsvinäger användes bara för sushi... men nu vet jag att man kan använda den till olika sallader eller grönsaker med asia-smak! :)
    Ha en fin kväll du med!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Salladen ser jättefräsch ut !! Risvinsvinäger har jag inte heller testat. Får jag nog köpa ..
    Ha en skön dag!
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här salladen är just nu min favvo-sallad! :) Testa vinäger! Den är jättegod!
      Ha en skön dag du med! :)
      Kram

      Radera