onsdag 23 oktober 2013

Gluten- och mejerifritt bröd. Nytt recept :)


I lördags bakade jag bröd. Jag svängde ihop ett nytt recept som blev lyckat! Brödet är fullspäckat med nyttigheter som chiafrön, hampafrön och nyponmjöl. Alltså mycket protein, omega-3 och C-vitamin! :)


Så här fint och högt blev brödet! :)


Här är recept på  Gluten- och mejerifritt bröd fullspäckat med omega-3 och c-vitamin:
Du behöver:
10 ägg (var inte rädd för så många ägg! Brödet kommer inte att smaka ägg, lovar!)
2,5 dl vatten
2 dl kokosnötmjöl
1 dl sesammjöl
0,5 dl nyponmjöl
0,5 dl fibermjöl (finns att köpa hos lchfbutiken.se)
2 msk chiafrön
2 msk hampafrön
1 msk psylliumfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk äppelsidervinäger
1 tsk salt
Så här gör du:
1. Vispa ägg mycket fluffigt. Vispa i ca 3 minuter.
2. Tillsätt vatten och bikarbonat utrörd i äppelsidervinäger.
3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten.
4. Häll ut smeten (den ska vara lös) i en välsmord brödform.
5. Grädda i 175 grader, ca 60 minuter.
6. Låt svalna på galler.


Jag åt en smörgås med avokado och ekologiska körsbärstomater med örtsalt på. Mums! :)


22 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Mmm, avokado och tomater på. I like!

    SvaraRadera
  2. Ja, avokado och tomater ihop är såååå gott! :)

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt bröd Lana! Helt i min smak! I morgon bjuder även jag på ett gott bröd - ett riktigt härligt paleoinspirerat formbröd med massor av nötter och frön. Då får du kika in och se om det kan vara något för dig. Ha en jättefin torsdag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då ska jag kika in och kolla receptet! :)
      Ha en fin torsdag du med!
      Kram tillbaka!

      Radera
  4. Fint bröd! Låtergott och verkar mycket hälsosamt :) Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen både gott och mycket hälsosamt! :)
      Ha en fin torsdag du med!

      Radera
  5. Åh, det här ser så gott ut och nyttigt är det också. Gillar :) Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, brödet blev fantastiskt gott! Mitt mest lyckade brödrecept! :)
      Ha en fin dag du med!
      Kram tillbaka!

      Radera
  6. Mmm vilken macka! Den skulle jag gärna sätta tänderna i ;)
    Jag har oxå bakat idag och nyponpulver hade jag med.
    Kraaaam <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, mackan var smarrig! :)
      Kul att du också använder nyponpulver i bröd!
      Kram tillbaka! <3 <3 <3 <3 <3

      Radera
  7. Vilket härligt bröd, Lana! Jag är på jakt efter ett bra glutenfritt bröd att baka, men vill ha så få mjölsorter som möjligt ;) Skafferiplats du vet.... Har du några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du klarar av stärkelse, kan du baka med bovetemjöl eller rismjöl. Jag brukar baka så till dottern. Kolla in recept på min blogg eller hos Kjersti med blogg Kjerstis mat och prat! :)

      Radera
  8. Det låter toppengott Lana!
    Hoppas du mår bättre nu!
    <3
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var supergott! :)
      Ja, jag hoppas också att jag snart ska må bättre!
      Kram tillbaka! <3

      Radera
  9. Ser fantastiskt gott ut! Vill också ha avocado.. Måste nog gå o handla sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är det gott med avokado på mackan! :)

      Radera
  10. Din smörgås såg fantastisk ut!

    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den var god också! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  11. Wow det ser godt ud - altid vildt imponeret over dine LCHF bageevner - kan godt afsløre at mine brøde ikke ser helt så fine ud.
    Knus louise

    SvaraRadera
  12. Kul med nya brödrecept. Spännande med fibermjöl, det ska jag kolla upp.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Gud så gott det ser ut! Jag har inte kommit till skott och testat att baka något bröd utan vanligt mjöl ännu. I alla fall inga större bröd utan ett par plattare variander. Jag ska testa ditt recept!

    SvaraRadera