måndag 3 mars 2014

Sista detoxdagen och god mejerifri crème fraiche :)

Igår avslutade jag min detox. Som jag skrivit i mitt förra inlägg övergår detox-tänket till mitt "nya" sätt att äta. :) Till frukosten igår hade jag chiapudding med banan, kakaonibs och hallon. Gott och mättande. Till dagens frukost tog jag resten av chiapudding, blandade med blötlagt bovete, mosad banan, mandelmjölk och toppade allt med svarta vinbär och blötlagda- och rostade solrosfrön. Såååå gott! Just kombo av banan och svarta vinbär föll mig i smaken! :)


Till lunchen åt jag goda vegetariska biffar av bovete, rödbeta, morot, zuchinni, stjälkselleri och champinjoner. Jag blandade i även pulpa från sesam- och mandelmjölkstillverkning. Biffarna stekta jag i ghee. Torkade dessa biffar först i ugnen enligt rawfood-regler, men tyckte inte om smaken, så jag stekte de till slut! ;)
Till biffarna serverade jag sallad med babyspenat, ruccola, mangold, solrosskott, gurka och röd paprika. Alla livsmedel är så klart ekologiska. Jag köper 100% ekologiskt.


Den vita såsen är mycket god mejerifri crème fraiche, rawfood. Jättegod och enkel att göra! :)


Här är recept på Rawfood crème fraiche:
Du behöver:
ca 4 dl blötlagda (minst 4 timmar eller över natten) cashewnötter
ca 2 dl vatten
2-3 msk äppelcidervinäger
salt efter smak
Så här gör du:
1. Kör cashewnötter och vatten i mixer. Tillsätt mer vatten om det behövs. Mixa tills det blir en slät sås-smet.
2. Tillsätt äppelcidervinäger. Smaka av med salt.


Lunchen var så mättande att efter jag ätit vid ca 14.30 tiden var jag inte alls hungrig på kvällen och nöjde mig med halvportion chiapudding. :)
Som "mellanmål" mellan lunch och middag drack jag färskpressad juice på gurka, stjälkselleri, morötter, grön sallad och ingefära. 

8 kommentarer:

  1. Tack för ett toppen recept på crème fraiche! Kram.

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande att se hur ens kropp påverkas och mår av en period med detox. Nu körde ju inte jag raw, men märkte ändå skillnad. Det ger verkligen tankar kring ens kost och idéer inför framtiden med alternativ som man kanske inte skulle ha tänkt på annars.
    Jag ska absolut testa din mejerifria crème fraiche!
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Spännande med den mejerifria crème fraîchen!
    Du är en guldgruva för dem som inte tål mejerier! :-)
    Kram/ M

    SvaraRadera
  4. Vad du frestas! Chiapudding gör jag då och då, och det är riktigt gott!

    SvaraRadera
  5. Ja tack Lana, älskar raw food! :)

    SvaraRadera
  6. Vad spännande med mejerifritt crème fraiche! Kombon svarta vinbär och banan ska jag komma ihåg... :)

    SvaraRadera
  7. Bra med recept på mejerifri crème fraiche, kan man ha den i varm matlagning också? Eller tror du den skär sig när den blir upphettad? Har du testat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat, men jag tror inte att det fungerar... men testa! :)

      Radera